lifelikeolsson

Skalet är oftast falskt..

Kategori: Allmänt

Man tror att alla människor är så lyckliga o har ett perfekt liv, men de har jag märkt att de är oftast falskt. Såklart de finns folk som är lyckliga, kära, mår bra, känner sig perfekta etc.. men de är nog fan inte många! Och jag är nog en av dom som skyddar sig bakom sitt skal. Visst pratar man med folk om hur man mår, vad man tänker o tycker men jag tror ändå inte att man riktigt förstår varandras problem o funderingar i livet.
Jag själv känner en sån jävla ångest över livet i allmänhet. Jag älskar alla i familjen o mina vänner, jag vill gärna umgås o hitta på saker med dom. Men det är jag själv, mina beslut i livet som gäller mig o min framtid. Just nu så känner jag bara för att stanna upp, radera o börja om! Tänk om de fanns en sådan knapp, vad enkelt det hade varit. Jag är så rädd att ta fel beslut i livet, göra människor ledsna/besvikna, göra mig själv besviken eller skapa mig en massa problem. HUR gör man för att slippa allt detta?! Det är min stora fråga!! Såklart så vill jag må bra själv, absolut.. men jag kan inte vara för ego, mitt samvete säger ifrån. Valen jag gjort de senaste månaderna suger ju verkligen.. de senaste halvåret lite bättre. Jag vill verkligen lyssna på mig själv, men jag kommer aldrig fram till något. Sen o ha folk runt om som frågar o pratar om de gör ingenting bättre i de stora hela. Jag skulle helt enkelt behöva stanna upp.. låta tiden gå o se vad som händer UTAN massa prat om de! Mitt psyke orkar inte längre med alla dessa frågor. Jag har varit sååå trött dom senaste dagarna att ja känt mig som i en dvala. Min kropp e inte trött men mitt huvud. Tanken att söka upp en terapeut o prata har till o med slagit mig.. Suck! Jag som aldrig ens kunnat tänkt tanken på sånt förut alltid klarat mig själv.. men just nu känns de hopplöst! Tanken av att göra en gastric bypass har också slagit mig, vad de skulle innebära etc.
Om jag skulle rada upp alla mina frågor som jag har i mitt huvud tror jag att ja skulle fylla upp två a4 sidor.. helt ärligt! Fatta att man är slut.. Nu har man jobbat så mycket också, så de kan ju vara mycket därför man e trött!
Men jag vill bara få ha den där känslan att jag får göra preciiis vad jag vill, få göra dom valen preciiiis som jag känner för utan att nån annan i hela världen lägger sig i, har en åsikt, blir besviken, blir ledsen.. blir nånting.. fan vad skönt de vore. Jag vill aldrig skapa mig ett problem igen.. aldrig någonsin!! Hur man nu inte gör de.. ?
 
 
Lycklig.... Hur känns de? Jag kommer faktiskt inte ihåg..
 
 
 
 
Puss / J

Kommentarer

  • Lisa säger:

    alltså, för det första så måste man komma ihåg att det enbart är _man själv_ som kan göra sej lycklig, ingen annan. alla ansvarar för sitt eget liv, och man har aldrig ansvar för någon annans lycka eller välmående(såvida det nu inte handlar om ett barn så klart). man måste göra sina egna val utifrån vad som är bäst för en själv, även om det innebär att man ibland måste såra någon annan eller nån tycker man gör fel. man ska _aldrig_ göra sej själv olycklig för någon annans lycka, det är ingen värd.
    det är lite som säkerhetsanvisningarna på flygplan, sätt först på dej själv syrgasmasken innan du försöker hjälpa nån annan - du måste först göra dej själv glad innan du hjälper nån annan. :)

    sen det här med att fatta beslut, var inte så rädd! följ din magkänsla, och blir det fel så blir det fel. alla gör vi misstag, det tillhör livet, det är så vi lär oss och så vi går vidare. det är aldrig försent att ändra sej/byta riktning! vi har inte bara en chans, livet är fullt av dom, så bryt inte ihop om du inser att det blev fel utan försök igen. livet står inte och faller med ett beslut/en person/vaddetänkanvara utan ändrar bara riktining, och du kan alltid ändra den riktningen igen.

    har man många problem att ta tag i så skriv ner dom på ett papper(bara det kan hjälpa långt) och ta sen _en_ punkt i taget. man löser inget genom att ta allt på en gång, då blir det bara kaos. vänd och vrid lite på det, vad är lösningen, hur tar jag mej dit osv och så gör man det innan man tar tag i nästa punkt.

    men det absolut viktigaste av allt: ta inte livet så allvarligt! man lever bara en gång, så se till att ha kul, ta saker som dom kommer och se till att göra det som känns rätt för _dej_, sätt dej själv först och följ magkänslan. och som pappa kelly en gång sa; om man inte ägnar så mycket tid åt att fundera på alla problem som kan uppstå så har dom flesta faktiskt redan löst sej innan dom dyker upp. :) visa ord som jag försöker leva efter och det funkar väldigt bra. :)

    och känner man att man behöver lite proffshjälp för att reda ut saker så ska man inte tveka. lyft luren och ring.

    Svar: Tack Lisa för att du lägger ner din energi på att skriva så mycket tänkbara saker till mig!
    Johanna

    2012-07-16 | 15:18:37

Kommentera inlägget här: