lifelikeolsson

LCHF

Kategori: Allmänt

Då har de nästan gått 2 veckor med LCHF. Och hur går de då.. jorå de rullar på helt okej.
Helgen fuska jag rätt rejält tyvärr, blev sushilunch + liiite glass när man var ut med jobbarkompisarna, efter de kom min älskling Madde hit o då blev de liiite godis från affärn tyvärr men tänkte att de kan ja väl få unna mig, o vin (såklart :P). Eftersom jag åt min sushilunch vid 1 på dagen så blev man rätt hungrig sen på natten, efter krogen. Brist på annan mat/restaurang som är öppen 3 på natten blev de en hamburgare på mcdonalds.. Fy fy fy.. lite ångest hade ja dan efter dock. Så då blev de strikt lchf frukost, omelett med ost o bacon, efter de lite hallon o turkisk yougurt o kaffe. Middag blev en räk o ägg sallad med lite dressing o en bonaqua citron.. Kände mig duktig o ångesten försvann lite :)
På kräftskivan i torsdags med jobbet blev de oxå liiite fusk.. Pajdeg + 2 kex!! Pajdegen kuunde ja tagit bort, men kändes så töntigt att sitta o peta. Så de åkte ner, annars skötte jag mig. Sallad, ostar o kräftstjärtar :)
 
Annars har jag faktiskt inte fuskat en enda gång. Äter oftast mina omeletter på morgonen, ibland med en tomat till. Lunch brukar bli lax eller kyckling mest med massa grönt, ibland lite egna kalla såser kräftstjärtar o sånt. Gjorde en köttfärspaj med squash, lök, bacon, fetaost o vanlig ost förra veckan. Super duper god!! Gick fort oxå.. de gillar vi ;) Så jag har iaf inte tappat suget med lchf.. än. Men det tar ju lite emot när man ställer sig på vågen o ena dan har man gått ner 6 hg o andra gått upp 3 hg.. de är såå olika! Jag står aldrig på samma vikt, utan de går upp o ner några hg fram o tillbaka. Så jag verkar ju iaf inte vara den som går ner 10 kg första månaden :( I för sig, jag tränar ju då inte ofta, det vet jag om.. så de kan ju vara därför!
Första veckan var magen sååå himla bra. Jag trodde inte de va sant! Sen efter 1½ veckan kanske så sa de bara pang o magen var tillaka till sitt vanliga kaos. Uppblåst o den knorrar o låter om vart annat :/ Vette fan vad de är som e felet.. men jag har typ "intalat" mig själv att det har med fettet att göra, att min kropp håller på o ställer om sig med det här lchf. Man kan ju iaf hoppas att det är så!
Jag ger iaf inte upp, jag ska fortsätta.. men man blir inte spec peppad av att vågen står på desamma hela tiden o att magen känns som en ballong.. igen!! Suck..
Om man trycker in fingrarna precis mellan brösten fast lite längre ner på magen, typ där "magmunnen" sitter, så är de jätte ömt, svider typ o gör ont. När man tryckt så mår man nästan illa efteråt.. VAD KAN DETTA VARA?! Hjälp mig.. :( Har de med lchf att göra? Behöver ja nå tabletter mot magen?! Eller är jag sjuk på nå vis?! .. nån som kanske har samma problem eller har koll på sådana saker?!
 
Mesta tiden på jobbet, utom att jobba då såklart så kollar jag lchf bloggar, läser recept, tips o om andras framgångar. Det är väl typ de min hjärna är inriktad på just nu.. Hör gör alla andra?! Hur lyckas alla andra?!
 
 
Puss / J

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Nu har jag läst en del om magproblem. Och det kan vara gallan, att den behöver vänja sig. Sen kan de vara att jag behöver saltsyra tabletter. Hmm, ska försöka äta mera grönsaker, dricka mera vatten o ta de lugnt med fettet i början. Pjuu.. tur de är fler som har haft samma problem!

    2012-08-27 | 11:49:18
    Bloggadress: http://lifelikeolsson.blogg.se
  • Lisa säger:

    Vad gäller magen låter det som en lättare magkatarr(som jag är expert på som du vet. :-P) i sånt fall ska du INTE äta stekt mat, det är det värsta du kan göra. Tabletter kan hjälpa, men tänk på att du inte ska äta dom för länge, vad man äter är viktigast. Kokt och mild mat.

    Vad gäller vikten så borde du skaffa en våg som även visar fettprocenten, dom är lite dyrare men såå mycket bättre för det mentala peppet. Kg vis kan man pendla så mycket hit och dit beroende på tex hur mycket vätska man har i kroppen osv. Medan fettprocenten faktiskt visar vad du tappat även om kg säger att du gått upp.

    Svar: Hmm okej, men med lchf ska man äta stekt mat, i för sig kan man göra i ugn också. Jag gör ju det mesta i ugn, men omeletten i stekpanna. Tror jag ska börja steka o sånt i smör istället för olja. Dom där vågarna verkar dyra, köpte precis en vanlig våg för 150 kr på Jysk. Mycket bra pris enligt mig ;) Men jag ska iaf försöka o dra ner liiite på fettet o äta mera grönsaker o dricka mera vatten, o se om de blir nån skillnad. Ska kanske ner o kolla om de finns nå tabletter mot sur mage också..
    Johanna

    2012-08-27 | 13:02:43
  • Lisa säger:

    Jag vet att man ska äta äcklig(miljöförstörande) stekt mat med lchf. ;-) men har man magkatarr/stark magsyra är det precis det man INTE ska äta om man vill bli bra.. Tabletter kan som sagt hjälpa, men äter du inte rätt samtidigt så blir det ändå inte bra. Lyssna på din kropp. Förövrigt är det sjukt störigt att man inte ens kan byta rad i dom här kommentarerna utan allt blir bara en stor oläslig massa..

    Svar: Jo jag vet, jag ska försöka dra ner på det.. måste lyssna på magen :/ Men ska fortsätta i samma spår ändå.. ska börja med att börja använda smör vid stekning, o helst av allt använda ugnen.. Hahah det kan väl visst göra...eller?! =P
    joo nu är väl detta på en annan rad! =P
    Johanna

    2012-08-27 | 13:27:00
  • Lisa säger:

    Näpp! Samma rad. ;-)

    Svar: Äsch då.. jag fattar ändå ;)
    Johanna

    2012-08-27 | 13:41:02

Kommentera inlägget här: